02 септември 2015

1. Менструалните чашки или „Малеее, колко гнусно звучи!“


Това най-вероятно е първата мисъл на поне 95% от хората, когато чуят за менструалните чашки за първи път. То и на мен това ми беше, да си призная честно. Та не мисля да ви убеждавам с часове колко ще ви е хубаво с тях или колко са удобни и как ще чакате с нетърпение следващия си цикъл. Не защото не е вярно, а понеже мисля, че всеки трябва да си вземе решение за личната хигиена когато и както си намери за добре. Аз само мога да ви помогна с малко информация, но си е ваша работа в крайна сметка дали ще си промените навиците или не.

За мен е голямо предизвикателство да се опитам да информирам приятели и познати в България, защото българинът е свикнал да знае най-добре и не обича много да му се дава акъл какво трябва да се прави. Ако успея да накарам няколко от вас да се замислят дали използват най-добрия вариант за менструална хигиена, то съм си свършила работата.

Та така..

Какво представляват менструалните чашки
Това са малки, най-често силиконови чашки за многократна употреба, които се поставят във влагалището и събират, вместо да абсорбират менструалната кръв. Тъй като имат по-голям капацитет от тампоните, могат да се сменят значително по-рядко ( до 12 часа) . При смяна, чашката се изважда, съдържанието се изсипва, чашката се изплаква и може да бъде поставена отново.



Аз и светът на менструалните чашки
За първи път попаднах на информация за менструалните чашки съвсем случайно в един блог за менструални продукти. Реакцията ми беше обичайната -  „Ужас, не мога да си го представя това!“. Въпреки това, от любопитство погледнах в amazon.com  и видях какво представляват (по онова време имаше само една марка), видях че имаха добри отзиви, но в крайна сметка реших, че съм си доволна с превръзки и тампони и нямам нужда да си променям навиците на дърти години.

И така докато не прочетох наскоро за жена, загубила крака си в резултат на Синдром на Токсичния Шок. Винаги съм знаела за това състояние и винаги съм следяла за симптоми и  гледала да сменям тампоните колкото се може по-често. Но въпреки всичко, взе да ме гложди дали пък не е по-добре въобще да не ползвам тампони. И взех да проучвам отново за менструалните чашки. Върнах се на amazon.com и сега виждах над 20 различни чашки, някои от които имаха над 2000 мнения със средна оценка над 4.5/5 (това е адски много за амазон). Реших, че тия хора не може всички да са чалнати и сигурно има някаква истина в тия чашки.
След двуседмично търсене, четене на блогове, информация по интернет, видеоклипове в Youtube и т.н. се спрях на марка и размер и оттогава не съм пипнала тампони и превръзки. За традиционалист като мен, това е доста показателно.

Толкова бях ентусиазирана за този уникален продукт, че започнах да споделям с който иска ( а и който не иска) повече информация по въпроса. Бях залята с едни и същи коментари:

„Уф, звучи ми гнусно“
Да, изключително гнусно наистина. Почти колкото напоен с кръв и урина тампон и потна, неудобна и не особено приятно ароматизирана превръзка. Кръвта в менструалната чашка е отделена от тялото, а и не е изложена на въздух и не притежава неприятна миризма.

„Абе стига глупости, 12 часа ще я държа в себе си. Това няма как да е безопасно! “
Всъщност е далеч по-безопасно от 2 часа със супер тампон. Менструалните чашки са направени от медицински силикон или термопластичен еластомер (TPE), които са много по-безопасни от памук и изкуствена коприна, третирани с белина, от които се правят повечето тампони. Но не е нужно да я държите 12 часа ако не искате.. Но най-вероятно ще искате :)


„Само си представям какво мазало става при смяна“
О, със сигурност. Особено ако задърпате чашката с ентусиазъма на водопроводчик, отпушващ тоалетна. Малко търпение и подход към ситуацията и никога няма да ви се наложи да чистите кървава локва в банята си.

„Е, добре де.. Как се ползва това чудо в обществена тоалетна“
Хм.. може да бъде проблематично в БГ-то наистина, тъй като не винаги има тоалетна хартия. Ако си носите мокри кърпички, е също толкова лесно както почистването на всичко друго. Забърсвате чашката и поставяте обратно. Ако имате салфетки, достатъчно е да напоите една с вода и да я вземете с вас в тоалетната. Но както споменах по-горе, навярно няма да ви се налага да сменяте чашката си много често, така че обикновено е достатъчно да я поставите сутринта и да я смените когато се върнете вкъщи вечерта.

„Ще трябва ли да се пипам там долу?“
Еми, няма как. И аз не исках да знам какво се крие в дебрите на вагината ми, но в крайна сметка се престраших и се оказа не чак толкова ужасяващо. Ако аз мога да свикна, всеки трябва да може :)

„Не е ли неудобно?!“
Ако вземете подходящ размер и твърдост, няма да я усещате въобще. Да не говорим, че не изсушава естествената влага във влагалището и не причинява раздразнение както тампоните. Няма връзки или крилца, които да стърчат или да са неудобни или обемни. Като изключим болките по време на цикъл, напълно ще забравите, че е това време от месеца.

„Абе не мисля , че е за мен това. Нямам никакви проблеми с цикъла си или сегашната ми менструална процедура...“
Напълно разбираемо! Ако нещо не ви притеснява, няма мотивация за промяна! Но едва ли чакате с нетърпение цикъла си сега.  Възможно е менструалната чашка да промени начина, по който гледате на нещата. За справка някои от нещата, които всеки ден чета по форумите -  „Нямам търпение да ми дойде!“, „Не мога да повярвам, че не съм знаела за менструалните чашки досега!!“, „Никога повече превръзки и тампони!“, „Вманиачена съм!! Имам 3 чашки и си търся още!!“ , „Сменям тампони на 30-50 мин, с чашка изкарвам 3-4 часа! Не съм затворник вкъщи вече по време на цикъл“ и т.н.  и т.н. :)  

Аз лично мога да изкарам с моята чашка 15 часа през най-тежкия ми ден, въпреки че обикновено я изпразвам след 7-8 часа за всеки случай. Всеки друг ден от цикъла ми си я държа от сутрин до вечер. Това, че нямате конкретни проблеми с цикъла си, не означава, че няма по-добър вариант за вас.

Оставям ви с мисълта за по-добър цикъл (колкото и клиширано да звучи) ! :)

В следващия ми пост ще публикувам подробна информация за избор на чашка, размер и твърдост, както и сравнения на различни чашки, ако има интерес по темата. Ако искате да получавате известия за нови постове, моля добавете се на фейсбук групата ни (инструкции най-отгоре на страницата). Чакам коментарите ви! Как ви звучи, чувствате ли, че бихте могли да ги използвате, какво ви спира, ако не искате?


Няма коментари:

Публикуване на коментар